איך לתרגל אנגלית עם הילדים בחופש הגדול

צפו בסרטון וקראו את ההסבר המפורט שכתבתי בנושא

למה צריך לתרגל אנגלית בחופש הגדול? זה הרי זמן למנוחה

שפה- קודם כל כולנו יודעים ששפה חייבים לתרגל. ואם לא נתרגל, נשכח.

זה נכון גם לגבי השפה העברית. יש מילים נרדפות, ביטויים ואוצר מילים עשיר יותר מהשפה היומיומית שאנחנו משתמשים בה, שהילדים שלנו לא מכירים למרות שזו שפת האם שלהם. בגלל שהם לא קוראים ספרים או לא נחשפים למילים הגבוהות. אותו דבר כמובן קורה גם באנגלית.

חייבת להיות חשיפה תמידית לשפה.

חיזוק- גם אם הילדים שלי מצטיינים וסיימו את השנה בציון 100 עגול וגם אם לא למדו כלום ולא יודעים כלום, יש תמיד מקום וצורך לחזק ולשפר.

שימור- אנחנו חייבים לשמר את המצב הנוכחי שלהם. תלמידים מגיעים בתחילת ספטמבר, אחרי שחודשיים שלמים לא נגעו באנגלית, לא עשו חזרה על אוצר מילים, לא קראו אפילו משפט, והם שוכחים. הם ממש שוכחים. והם מתוסכלים מזה מאוד כי הם צריכים לחזור אחורה ולהיזכר וזה מעכב אותם. כדאי לא להגיע למקום הזה.

הורים לפעמים אומרים לי שהילד לא רוצה, ולא רוצים להכריח.

אני אגיד לך את המשנה שלי ובאמת כל משפחה בסופו של דבר עושה כראות עיניה –

לדעתי, חודשים זה יותר מדיי זמן למנוחה ולא יכול להיות שבמשך חודשיים שלמים נתרגל עצלנות וניתן לילדים רק לנוח בזמן הארוך הזה.

היו הרבה חופשים ומנוחות גם באמצע השנה, חגי תשרי, חנוכה, פסח, שבועות. באמת שלא חסרו חופשות ומנוחות.

יש לי שני בנים, בכיתה ג, ה. ואני כן מכריחה אותם לתרגל אנגלית, חשבון ושפה גם בפסח וגם בחופש הגדול. הם רגילים והם כבר כמעט ולא מתווכחים כי הם יודעים שאני לא מוותרת.

יש לפעמים מלחמות, כי ברור שהם מעדיפים להיפגש עם חברים או להיות יותר במסכים וגם אני העדפתי את זה בתור ילדה.

אבל אני תמיד אומרת להם-

אם אני לא אכריח אתכם זה עושה אותי אמא רעה. אמא שלא אכפת לה מהחינוך של הילדים שלה, שלא מעניין אותה אם תצליחו או תיכשלו. שהעתיד של הילדים שלה לא חשוב לה.

לכן אני מכריחה. אני מכריחה אתכם לתרגל כדי שיהיה לכם קל, כדי שתדעו, כדי שתצליחו.

וזה מסר שצריך לומר להם שוב ושוב. ללכת איתם תמיד על הדרך החיובית.

עם זאת- חשוב לי להדגיש מה לא לעשות בשום אופן.

לא להעניש אותם

לא צריך להעניש ילד שלא רוצה ללמוד. אני לא מכירה אף ילד שהצליח להכניס לעצמו מידע לראש כשהענישו אותו. זה לא יעבוד.

צריך לעשות הרבה שיחות, הרבה חפירות חיוביות. הרבה שאלות: איך תדע אם לא תלמד? איך תרגיש שכולם בכיתה ידעו ואתה לא? אתה רוצה בעתיד שיקבלו אותך למקום עבודה טוב עם שכר גבוה? מה לדעתך צריך כדי שזה יקרה? לבוא בגישה הגיונית, חיובית. לתת לו להגיע לבד למסקנה שהוא צריך ללמוד.

לא לוותר להם

צריך להנחיל בהם את ההבנה שהתירגול והלימוד הזה יקרה, בין אם ירצו ובין אם לא כי אין ברירה. גם אני לא תמיד רוצה ללכת לעבודה, אבל אני רוצה כסף. ואני לא תמיד רוצה ללמוד, אבל אני מבינה שזה יקדם אותי. אני גם לא תמיד רוצה להכין ארוחת צהרים אבל אם לא אכין, אהיה רעבה. אז אני לא אוותר.

לא להעמיס!

אני רוצה לספר לכם על אבא שפגש אותי במהלך השנה וסיפר לי שהוא נתן לבת שלו, בכיתה ד ללמוד 10 מילים כל יום. גם כשהיא אומרת לו שנמאס לה ושיש לה דברים אחרים ללמוד אליהם ושיעורי בית נוספים.

הייתי בהלם. נזפתי באותו אבא, ואמרתי לו שהוא עושה לה נזק. הוא משניא עליה את לימודי האנגלית. ולכן אני מבקשת גם מכם, לעשות את זה מידתי. לא כל יום, לא כל היום ואפילו לא שעה שלמה.

כי מה המטרה שלנו?

1- קודם כל שיאהבו אנגלית. כמורה, אני עסוקה במהלך ספטמבר יותר בלגרום לתלמידים לאהוב אותי מאשר בהתקדמות בחומר הנלמד. כשאנחנו עושים משהו ממקום של אהבה, זה תמיד יהיה מוצלח יותר מאשר אם נעשה זאת ממקום של חובה ותיסכול.

2- אנחנו רוצים ליצור בילדים שלנו מוטיבציה ללמידה- זה יקרה רק אם נעשה את התהליך הזה עם המון חיוביות, המון חיוכים, המון חיזוקים על כל התקדמות כלשהיא, אפילו הקלה ביותר. לסמן וי במחברות, להדביק מדבקות של סמיילי, לחבק, להתלהב, לספר לאבא, לאמא לסבתא ולדודה כמה אנחנו גאים כדי שישמעו וירצו להמשיך ללמוד, כי ללמוד זה פחות כייף מלשחק וצריך לתת להם מוטיבציה ורצון לעשות את זה.

3- העשרה- אנחנו רוצים שידעו את מה שהם צריכים לדעת לפי משרד החינוך, אבל גם שידעו מעבר. להכיר שירים באנגלית, סדרות באנגלית, דמויות מפורסמות. כשאם נוסעים ברכב, תשמיעו ביטלס, קווין, סיה, ביונסה, בקסטריט בויז … הרבה מהשירים הם יכירו מהטיקטוק ויו טיוב ויתלהבו.

4- קידום- כשאני אומרת קידום, אני מתכוונת לקדם מהמקום בו הם נמצאים כעת. אם הילד שלי סיים כיתה ג ולא מכיר אותיות, אני לא אצפה שעד סוף החופש הגדול הוא פתאום יהיה הגאון של הכיתה וידע לקרוא מושלם פלוס 200 מילים שהוא אמור לדעת בסוף ג. אנחנו צריכים להיות פרופורציונאליים לכל ילד ומקרה. לכן חשוב שנגדיר מטרה: עד סוף החופש הוא קורא. או – עד סוף החופש הוא יודע 200 מילים. לא לחשוב שתהליך שהיה אמור לקחת שנה, יוכל להתרחש בחודשיים.

איך נממש את המטרות האלה?

1- קודם כל נסביר להם את ההיגיון וניתן להם דוגמא. אם זה ילד בכיתה ג, נסביר לו שבכיתה ד הספר מלא במשפטים שלמים וטקסטים, ולכן אם לא ידע לקרוא, הוא לא יוכל לתפקד בכיתה והוא רק יעמיק את הפער. אם זה ילד בכיתה ו, נסביר לו שהוא צריך להגיע מוכן לחטיבה, כשהוא יודע כמות מסויימת של אוצר מילים, כי בכיתה ז יהיו לו כ 400 מילים חדשות ללמוד ואנחנו לא רוצים שיגיע מתוסכל.

2- נשאל את הילדים איך הם רוצים ללמוד. אני משוחחת עם התלמידים שלי ומגלה שלפעמים יש להם תובנות מדהימות לגבי עצמם. יש ילדים שממש אוהבים חוברות פיזיות ואוהבים לכתוב בהם ולמלא אותם. יש ילדים שמעדיפים את הדיגיטל, כמו אפליקציות. ריקי אינגליש יכולה לתת לכם שיטות מצויינות, אבל אם הילד שלכם לא מתחבר אז הן לא טובות עבורו. צריך לבדוק איתם מה הם מעדיפים.

3- לוז זה דבר הכרחי כשמדובר בתקופה ממושכת של חודשיים. צריך להדפיס לוח שנה של יולי/אוגוסט, לכתוב בו בדיוק באילו ימים ושעות יתקיים הלימוד, מה יהיה החומר ומתי אנחנו ההורים, נבדוק ונבחן אותם על החומר הזה. אם לא רשום- לא יקרה ! תזכרו שאמרתי את זה. אנחנו כהורים וגם הם, חייבים מעקב. אני ממליצה להתייעץ איתם מתי הם מעדיפים ללמוד, ב 10 בבוקר או ב 17 אחהרצ. מתי לדעתם הם פנויים יותר נפשית, עירניים יותר ומסוגלים יותר לקלוט. לתת להם להרגיש שיש להם מקום.

זוכרים שדיברנו על זה שאסור להעמיס? אז לא לתת להם 10 עמודים ביום. אבל גם לא עמוד אחד. לא צריכה להיות הגזמה לשום כיוון. אתם מכירים את הילדים שלכם, מידת הסבלנות שלהם ומידת היכולת שלהם להתרכז- אז תעשו לוז בהתאם.

4- נעמוד ביעדים- נסמן וי על כל משימה שבוצעה בלוח השנה המודפס שלנו. נבחן אותם, נבדוק שהם יודעים ולמדו.

5- ניתן שכר. ברור שניתן שכר ! כמו שאנחנו רוצים שכר עבור העבודה שלנו, גם לילדים שלנו מגיע. אני לא אומרת לתת כסף או פלאפון חדש חלילה. לילדים שלי לדוגמא, אני מרשה לבחור ממתק בסופר אבל רק כשהם מסיימים חוברת שלמה. יש ילדים שלא מבקשים שכר. יש ילדים שידרשו. צריך להזכיר להם שהשכר האמיתי הוא הידע, והביטחון שיהיה להם כשהם ידעו אנגלית.

איך אני יודע מה הם צריכים לדעת?

הורים יקרים- כתוב לכם ! בכל חוברת כתוב בדיוק מה הם צריכים לדעת.

והנה דוגמאות-

כיתות ג, ד:

חוברות ג'ט הכחולה, והירוקה, וגם באינגליש אדוונצר רשום לכם בעמודים הראשונים של הספר את אוצר המילים המלא- בכיתה ג גם רשומות האותיות שהיו צריכים ללמוד בכל שלב.

כיתות ה, ו-

יש לכם בסוף כל יחידה רשימה של אוצר המילים המלא. אם הילד לומר בספר HEY או COOL יש בספר סיכום אוצר המילים בדף האחרון של כל יחידה. חשוב יותר להתמקד באוצר מילים ופחות בדקדוק. אם אני צריכה לכמת את זה, אז 85% מהזמן להקדיש לאוצר מילים, ו- 15% לדקדוק. כי דקדוק יותר קל ללמד, והאמת שכדאי לתת למורה להסביר את זה. אז אם תעשו בבית את ה 85% שלכם, לילדים שלכם יהיה קל יותר גם להבין בהמשך דקדוק.

בסוף שנה- אל תזרקו את החוברות! זה זהב טהור. ואני כבר מסבירה למה.

העצמאות בלמידה מבחינתי זה הדבר החשוב ביותר.

המטרה שלי היא שהילדים יעבדו וילמדו, ואני רק באה ובודקת את איכות המשימה שלהם, את הידע.

אני יודעת שכאמא אני ממש עסוקה, אני עובדת במשרה מלאה,

אני גם מנהלת בית כולל ללכת לסופר, לבשל כל יום, לנקות כל רגע

וגם לתחזק 2 ילדים זו משרה מלאה נפרדת.

אני חייבת שהם יהיו מסוגלים לשבת לבד, בלי שאני אשב לידם, ולהתמודד לבד.

כשמדובר בילדים שממש מתקשים בכך, אני ממליצה לתת להם לעבוד לידכם,

כשאתם מבשלים או מקפלים כביסה

ומידי פעם לצאת מהחדר ולחזור , לצאת ולחזור.

כדי שיהיו איתכם באותו חדר ועדיין לא עם תשומת ליבכם המלאה, כדי להרגיל אותם ולהוכיח להם שהם לא זקוקים לכם. תזכרו שזה תהליך הדרגתי שייקח כמה שבועות. אבל בסוף זה ממש משתלם.

אבל במקרה שלי, זה היה תהליך שהצליח יופי.

היום הם מקבלים ממני משימה, עושים, ואני רק בודקת וקוראת להם אם יש תיקון.

קודם כל- חשוב לי לציין שאת כל המידע שאני מוסרת לכם עכשיו תוכלו למצוא באתר שלי, שנקרא ריקי אינגליש.

כל החלק של התרגול והלימוד פתוח וחינמי לחלוטין וככה זה גם יישאר בעתיד נכון לעכשיו.

הדבר היחיד שאני מוכרת שם אלו מבחנים, דפי עבודה ומשחקים פיזיים.

אני עושה את המפגש הזה כדי שתדעו מה לחפש ואיך להשתמש באתר שלי לצרכים שלכם.

כמו שהבטחתי, במפגש הזה אני ממליצה רק על תכנים חינמיים מניסיון אישי שלי, דברים שבאמת מקדמים ילדים.

אני יודעת שיש הורים שלא יודעים אנגלית היטב, וברור לי שרובכם לא זוכרים את כללי הדקדוק.

ולכן תדעו שכל ההצעות שאני נותנת כאן- מיועדות גם לכם. להורים שלא יודעים את החומר או לא זוכרים במדויק

אל תדאגו. אני כאן גם בשבילכם.

הדבר הראשון שאני רוצה להמליץ עליו הוא אפליקציות

יש אפליקציה נהדרת של גוגל לרכישת ותירגול הקריאה.

אני אראה לכם אותה כעת. שמה: Read Along by Google
https://readalong.google.com/

היא ממש מקשיבה לילד קורא וגם מתקנת אותו ומדברת אליו.

היתרונות שלה:

-היא בחינם

-יש המון ספרים לבחירה לפי רמות, ככה שאפשר להתקדם ברמה

-היא מקריאה לילד את הסיפור או המילה שהוא בוחר

-הילד חוזר אחרי מה ששמע ומתרגל קריאה

-אוספים כוכבים כשקוראים נכון

-מגדיל תחושת מסוגלות בילדים

-אפשר להוריד אותה גם למחשב

החסרונות שלה:

Xאין תמיכה בעברית- יכול להיות בעייתי למשפחות שממש מתקשות באנגלית

Xמיודעת רק למכשירי אנדרואיד ולא לאייפון- אבל אני מזכירה לכם שאפשר להוריד אותה למחשב ולהתחבר אליה מחשבון אימייל של ג'ימייל.

 

סטארפול

אני ממליצה על האפליקציה הזו כבר 15 שנים. אני זוכרת כי אחיינית שלי בת 16 ואהבה את זה בתור ילדה.

היתרונות שלה:

-יש להם אתר וגם אפליקציה עשירים בתכנים ללימוד אותיות ותרגול קריאת סיפורים בדרך חווייתית, כולל תירגול צירופי אותיות באנגלית כמו SH, CH וצירופים נוספים.

-רוב האתר בחינם

-מאוד ידידותי וקל לתפעול

-מקריא סיפורים, ויש תמונות זזות.

 

חסרונות:

Xיש פחות תכנים באפליקציה והיא בעיקר מיועדת לשכבות ג-ד לרכישת הקריאה, אבל היא עדיין מממש שווה

-דוגמא למשימה שאפשר לתת  להם- לבחור סיפור מהאפליקציות ולהתאמן עליו. אתם צריכים ממש להסביר להם מה זה דורש לתרגל, אתם צריכים להסביר להם שהם צריכים לחזור אחרי המילים שמקריאים להם, בקול רם עד שהם יודעים את המשפטים מושלם.

-כשאתם חוזרים הביתה מהעבודה הם מקריאים לכם אחרי שהתאמנו ולמדו כמו שצריך.

-זה דורש מהם לעבוד כ 10 דקות עד 15 דקות לבד ולתרגל, וממכם להקשיב 2 דקות.

משחקים-

יש לי באתר המון הפניות למשחקים, תחפשו לפי כיתה

אם אתם יודעים שהילד שלכם ברמה נמוכה יותר מכיתתו, חפשו כיתה אחת למטה.

המטרה היא לחוות תחושת הצלחה ולא לתסכל אותם.

*אפשר לראות לדוגמא כיתה ה- תרגול אוצר מילים- חזרה על HEY, וורדוול זה אתר מצויין

יש בו תירגול כמעט לכל ספר ולכל כיתה לפי יחידות. זה מאוד ממוקד למה שהם צריכים לדעת לבהס.

* כיתה ה- תרגול אוצר מילים- תירגול מילות יחס.

*כיתה ה- משחקים- סידור משפטים באנגלית.

שבו איתם, תבחרו משחק מתאים,

אחר כך תלכו ותנו להם לשחק.

כשהם אומרים לכם שהם יודעים ומוכנים, תקשיבו להם קוראים בקול רם ומבצעים שוב את המשימות בלי טעויות.

שוב, הם צריכים לעבוד כ 20 דקות עד שהם יודעים את החומר מושלם, אתם משהו כמו 5 דקות.

קוויזלט

קוויזלט זו אפליקציה חלומית מבחינתי.

היא מאפשרת לי כמורה להכניס את אוצר המילים שלמדנו לפי כיתה ולפי ספר.

יש בו תירגול כמעט לכל ספר ולכל כיתה לפי יחידות. זה מאוד ממוקד למה שהם צריכים לדעת לבהס.

איך האפליקציה עובדת?

האפליקציה מקריאה לילדים את המילה בקול, הילדים צריכים לחזור בקול רם על המילה

ככה שזה גם טוב לילדים שמתקשים בקריאה כי הם יכולים לזהות או לצלם את המילה

או להבין את ההגייה של המילה בזכות ההקראה

אחכ הם יכולים גם לשחק- יש אפשרות ל MATCH שזו התאמה בין המילה בעברית לאגנלית

היתרון של קוויזלט שהוא חינמי אבל אתם חייבים להירשם עם אימייל.

החיסרון הוא שלפעמים הוא חוסם אפשרויות למשחקים.

אבל אתם לא צריכים לשלם, מה שפתוח מספיק לכם.

יש באתר שלי קוויזלטים כמעט לכל הכיתות ולכל הספרים.

זו דרך מצויינת לעשות חזרה על כל השנה.

כשתלמידים שלי אומרים לי שהם לא הספיקו לעשות חזרה על אוצר המילים אני מיד אומרת להם

שהפלאפון איתם בכל מקום – בבית בגינה, כשנוסעים ברכב לבקר את סבתא. אז תמיד אפשר לומר להם תפתחו קוויזלט

לבחור את הספר והעמוד שהם צריכים לדעת, ואתם בערב בוחנים אותם על המילים. זה לוקח 2 דקות.

אגב- אני תמיד אומרת להורים- אתם אומרים את המילה בעברית והילדים צריכים לענות אותה באנגלית.

רוצים חוברות תרגול אנגלית לחופש הגדול חינם?

קיבלתם.

רוצים שמישהו אחר שהוא לא אתם, יבדוק את התשובות?

קיבלתם.

רוצים לדעת איך הלך לילד שלכם בכל שלב?

קיבלתם.

חובה חובה להוריד את הספרים הדיגיטליים האלה למחשב.

מלא מורים לאנגלית בכלל לא יודעים על קיומם וזה לא ברור לי.

כואב לי הלב על ההורים שקונים חוברות כשיש אותם אונליין חינם.

היתרון שלהם- שאפשר לומר לילד לעשות את אותו העמוד שוב ושוב עד שהוא מצליח, בלי מחק.

אני רוצה להודות לכם אם הצלחתם לקרוא עד כאן, אני ממש מקווה שעזרתי. אני אשמח ממש אם תוכלו לרשום לי תגובות לסרטון.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

לשתף בפייסבוק
לשתף בלינקדין
לשלוח בוואטסאפ
לשתף במייל

רוצים לקבל ישירות למייל מאמרים נוספים?​

אהבתם את המאמר? הנה עוד כמה בסגנון...